Fire Heddapriser til Nationaltheatret

Prisene for beste mannlige hovedrolle, mannlige medspiller, regi og beste scenetekst gikk til Nationaltheatrets kunstnere da Heddaprisen ble delt ut søndag.
Arne Lygre. Foto: Skjalg Vold

Spenningen var stor da Heddaprisen ble delt ut på Oslo Nye teater søndag. Nationaltheatret var nominert til rekordmange tolv Heddapriser, og kunne dra hjem med fire statuetter da kvelden var omme.

Jan Sælid fikk prisen for beste mannlige skuespiller/hovedrolle, for rollen som Kong Bérenger i Kongen dør, Toralv Maurstad fikk prisen for beste mannlige skuespiller/medspiller for rollen som John i Overføring (et samarbeid mellom Nationaltheatret og Det norske teatret) og Sigrid Strøm Reibo for beste regi for Som dere vil og Orlando (Rogaland teater).

Her kan du se alle vinnerne av Heddaprisen 2017.

Her kan du lese juryens begrunnelse for prisene:

Jan Sælid. Foto: Skjalg Vold

Foto: Skjalg Vold.

Prisen for beste mannlige skuespiller/hovedrolle gikk til Jan Sælid for rollen som Kong Bérenger i Kongen dør, av Eugéne Ionesco. Regi: Stein Winge, Nationaltheatret.

Juryen skriver: «Når alt klaffer, kan en god skuespiller gi inntrykk av at rollen er som skapt for nettopp ham. Likevel vet vi at en slik vellykket tolkning er resultat av møysommelig fordypelse i og utforming av karakteren innenfor den ramme regissøren gir. Og – ikke minst – i samspill med resten av ensemblet. Rollen han får prisen for bærer forestillingen – også fordi han henter kraft til skikkelsen fra medspillernes reaksjoner. Slik blir hans studie i maktmenneskets forfall mangfoldig og intens i skjæringspunktet mellom tragedie og absurd komedie.»

Se Jan Sælids takketale her.

Toralv Maurstad. Foto: Skjalg Vold


Foto: Skjalg Vold.

Prisen for beste mannlige skuespiller/medspiller gikk til Toralv Maurstad for rollen som John i Overføring, av Tyra Tønnessen etter Marit Råbu. Regi: Tyra Tønnessen, Det Norske Teatret i samarbeid med Nationaltheatret.

Juryen skriver: «Når skuespillerens oppgave er å tolke én av flere likeverdige roller i en oppsetning, kreves ekstra sterk konsentrasjon om de få minuttene skikkelsen er i fokus. Da kan erfaring være den beste plattform, hvis den utnyttes riktig. Her velger den mest erfarne av alle å legge mange tiårs rutine til side, skrelle av pondus og glans og ære. Tidligere triumfer i verdensdramatikkens store roller er et fundament for utformingen av en ny sceneskikkelse; i én scene BLIR veteranen en liten aggressiv fireåring i sandkassen. Det er stor skuespillerkunst.»

Se Toralv Maurstads takketale her.

Sigrid Strøm Reibo. Foto: Skjalg Vold


Foto: Skjalg Vold.

Årets regipris gikk til Sigrid Strøm Reibo for Orlando og Som dere vil. Av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, Rogaland Teater. Av William Shakespeare, Nationaltheatret.

Juryen skriver: «Årets regivinner har gjennom det siste drøye tiåret opparbeidet seg en posisjon som en av Norges ledende yngre regissører. Prisvinneren har utviklet et tydelig særpreg, en signatur som kan betegnes som så vel musikalsk som leken, stilsikker og kompleks. Gjentatte ganger har hun vist at hun har evnen til innsiktsfull skuespillerinstruksjon, der hver skikkelse gis nyanserte individuelle særpreg samtidig som en felles samspilt helhet ivaretas. De to oppsetningene hun i år mottar prisen for, har også både fellestrekk og særpreg. Begge både hyller og problematiserer menneskets evne til forvandling. Begge tar for seg identitetsomveltningers kraft, kjønnsforvirring og kjærlighetens plass i menneskets liv. Begge er løst med detaljrik oversikt og smittende fortellerglede.»

Se Sigrid Strøm Reibos takketale her.

Arne Lygre. Foto: Skjalg Vold


Foto: Skjalg Vold.

Heddaprisen for beste scenetekst gikk til Arne Lygre for La deg være. Regi: Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret.

Juryen skriver: «I kriteriene for Heddaprisen til beste scenetekst heter det at sceneteksten skal skille seg fra andre gode scenetekster ved å fremme eller utfordre scenetekstens egenart, og/eller ved å være original i valg av materiale, og/eller ved å være nyskapende i utvikling, bearbeiding eller tolkning av materialet, og/eller ved å være spesielt spillbar, utfordrende og inspirerende. Årets vinnertekst oppfyller samtlige av disse kravene. Gjennom en intelligent utformet dramaturgisk struktur der perspektivet flere ganger endres, oppstår en nyansert og følsom vekselvirkning av fortelling og analyse, fortolkning og omtolkning. Både rollefigurer og tilskuere vinner gradvis nye innsikter. Språket er rent og poetisk, og samtidig hverdagslig, muntlig og nært.»

Se Arne Lygres takketale her.