En helt vanlig fyr – med helt uvanlig suksess

Fra Komiprisen til kronprinsbesøk: Grønlandsūtraen har budt på revolusjonerende opplevelser for forfatter Fredrik Høyer (29).
Fredrik Høyer

DET ER tredje gang Grønlandsūtraen settes opp på Nationaltheatret, når forestillingen igjen spilles på Amfiscenen fra 12. august. Det som opprinnelig var spoken word-poesi, muntlige tekster, ble utgitt som bok og LP, før prosjektet ble utviklet til en teaterforestilling i regi av Mattis Herman Nyquist.

– DET VAR en eksplosiv opplevelse, forteller Fredrik.
– Jeg lærte noe revolusjonerende hver dag i prøveperioden. Mattis Herman har en dyp forståelse og et klart blikk, og fikk frem noe i tekstene jeg aldri ville ha sett selv. 
– Ble du overrasket over de positive reaksjonene, de gode anmeldelsene? 
– Ja! Høydepunktet var vel premieren på Torshovteatret, hvor Liv Ullmann var tilstede. Det var utrolig stas at hun likte den så godt, sier han. 

SIDEN HAR forestillingen tiltrukket alt fra vanlige folk til kronprins Haakon. Det som begynte som et lite prosjekt på Torshovteatret, har siden gått for fulle hus på Amfiscenen. 
– Jeg har nesten bare fått blessings. Folk er fine, sier Fredrik. 
Tekstene i forestillingen er tidvis alvorlige og eksistensielle, og samtidig er de morsomme – såpass at Høyer fikk Komiprisen i kategorien «Årets gjennombrudd». Hvordan jobber han med humor? 
– Humor og ironi blir en måte å grounde tekstene på, gjøre dem jordnære. Jeg tror det tragiske og det komiske er to sider av samme sak. 

FORESTILLINGEN handler kanskje mest om å prøve å være et bra menneske – og hvor vanskelig det er. Samtidig handler den problemer i vår samtid. 
– Hvordan har du jobbet med å balansere de to sidene? 
– Gjennom å se det allmennmenneskelige i det aktuelle og omvendt. Når det kommer til bekymringer, er ikke det så vanskelig. De aller fleste bekymrer seg, og i dag er det masse å bekymre seg for. Så mye at hvis vi tok innover oss alt i all dets fulle kraft, kunne vi knapt ha fortsatt å leve, sier han.

HAN MENER Dagsavisens beskrivelse av stykkets hovedperson som «glad-negativ» passer bra, fordi han kjennetegnes av motsetninger og selvmotsigelser.

– Jeg ser på ham som en helt vanlig fyr som prøver å oppnå kontakt med verden rundt seg. Men jo mer han prøver å forstå, desto mer blir han klar over hvor ubegripelig verden er, sier Høyer. 
– Å være et menneske innebærer at man aldri ser hele bildet. Sammen, derimot, ser vi små glimt av noe ekte, noe større. Det er derfor han går ut på scenen og står foran alle folka og snakker. 

SELV DELTOK Fredrik Høyer på sin første slampoesikonkurranse for snart ti år siden. Det var interessen for hip hop, dikt og afroamerikansk kultur som førte ham dit. Siden har han gjort seg til et aldri så lite fenomen – på YouTube, i Drammen og videre ut i kongeriket Norge. Nettopp «det norske» var noe han ville utforske da han skrev Grønlandsūtraen
– Hva er «meg» og hva er «nordmannen i meg», og hvordan inngår kollektivet i oss? Også vår norske kultur er en liten del av det store verdensbildet. Det er derfor tittelen er Grønlandsūtraen. Å være i den store verden, representert av øya Grønland og issmeltingen, der ute, og det umiddelbart nære, bydelen, samtidig, forteller han. 

– OG HAR du skjønt mer av hvordan vi kan «skape mening enn så lenge hele verden bare er et ’hæ’», som du sier i forestillingen? 
– Jeg vet ikke. Kanskje. 

Fredrik Høyer (29) debuterte som forfatter med romanen Månehund & fatter’n (2014). Grønlandsūtraen er utgitt som bok, LP og adaptert til teater.
 Høyer fikk Komiprisen for forestillingen, og ble nominert til Gullboken.

Her kan du lese mer om forestillingen og bestille billetter.

Tekst: Maria Børja. Foto: Øyvind Eide.

Relaterte Artikler