Eislermaterial

Eislermaterial

«...but suddenly found myself inside one of the greatest musical events:...«Don't illustrate your feelings but comment on them musically. Be objective», Eisler once said. This may sound dry, but in Goebbels' case this means the most grandiose form of specualtion on the future of music. Only German culture can be so serious and yet so full of honesty and melancholia» Daniel Birnbaum/Artforum (DE)

Ibsenprisvinner Heiner Goebbels åpner Ultima-festivalen med en konsertversjon av Eislermaterial.

Verkene til Heiner Goebbels kan ikke klassifiseres som verken opera eller teater, men har en unik mellomposisjon. Goebbels har bakgrunn fra både avantgardekomposisjoner og progressiv/radikal rock på 1970-tallet. Han er nå en produktiv komponist og sceneinstruktør for multimedieverk over hele verden. Hans oppsetning på Nationaltheatret av Harry Partchs Delusion of the Fury ble en stor suksess på Ultima 2013. I 2012 mottok den tyske komponisten og regissøren den prestisjetunge internasjonale Ibsenprisen.

Nå vender Goebbels tilbake til Ultima og Nationaltheatret med en konsertversjon av Eislermaterial (1998), et fortryllende og lidenskapelig portrett av en av hans største musikkhelter. Hanns Eisler (1898–1962) var best kjent for sitt livslange samarbeid med dramatikeren Bertolt Brecht. Eislers musikk ble forbudt av nazistpartiet, og han flyttet til USA under andre verdenskrig. Senere ble han anklaget av McCarthy-administrasjonen under den kalde krigen og sendt tilbake til det sosialistiske Øst-Tyskland, der han blant annet komponerte landets nasjonalsang.

Eislers musikk kombinerer elementer av folkeviser, populær nasjonalmusikk, militærmarsjer og mystiske stemninger. Den har vært en viktig inspirasjonskilde for Heiner Goebbels siden han begynte å komponere selv. Eislermaterial er en scenisk konsert basert på hele bredden av Eislers samlende verker. Verket inneholder flere av Eislers mest kjente sanger som Goebbels redigerte og arrangerte for Ensemble Modern (som sto for urfremføringen i 1998) i en lydcollage med originale Eisler-opptak. I denne konsertversjonen fremføres verkets bittersøte melodier av dets originalvokalist, skuespilleren Josef Bierbichler, som har en stemme som både er umiskjennelig uaffektert og samtidig gripende.

Eislermaterial er en del av Ultima og ICON

Ultima
Icon_Logo_Normal.jpg

 

 

 

 

Heiner Goebbels: Eislermaterial (1998)

Med Ensemble Modern og skuespiller Josef Bierbichler.

Solist: Josef Bierbichler
Komposisjon/regi: Heiner Goebbels
Klangregi: Norbert Ommer
Scene/lys: Jean Kalman
 
Lysansvarlig: Barbara Weesternach
Lydteknikk: Felix Dreher
Regimedarbeider: Stephan Buchberger
 
Ensemble Modern:

Dietmar Wiesner – fløyte, altfløyte, pikkolo
Antje Thierbach – obo
Roland Diry – klarinetter
Matthias Stich – bassklarinett, tenorsaksofon
Johannes Schwarz – fagott
Valentín Garvie – trompet
Sava Stoianov – trompet, flygelhorn, wagnertuba
Uwe Dierksen – basun, eufonium, helikon
Rainer Römer – slagverk
Hermann Kretzschmar – klaver, harmonium
Ueli Wiget – klaver, sampler
Freya Ritts-Kirby – fiolin
Megumi Kasakawa – bratsj
Michael M. Kasper – cello
Joachim Tinnefeld – kontrabass/el-bass
 
Bestillingsverk fra Musica Viva, München. Samproduksjon mellom Musica Viva/Bayerischer Rundfunk, Hebbel-Theater Berlin og Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik. Støttet av Deutsche Bank Stiftung.

Program:

  • Anmut sparet nicht noch Mühe
  • Allegro assai - aus: Kleine Sinfonie/Moment musical
  • Andante - aus Suite für Septett Nr. 1
  • Und ich werde nicht mehr sehen
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter I
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter II
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter III
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter IV
  • Hörstück I ("Einen Moment, gnädige Frau...")
  • Ballade von der haltbaren Graugans
  • Mutter Beimlein
  • Vom Sprengen des Gartens
  • Ballade vom zerrissenen Rock
  • Horatios Monolog / Bericht vom 1. Mai
  • Hörstück II ("Ich möchte Ihnen einen Vorschlag machen...")
  • Kleine Passacaglia - aus: Fünf Orchesterstücke
  • Finale: Improvisation - aus: Orchesterstücke
  • Über den Selbstmord
  • Kriegslied "Großvater Stöffel"
  • "Die Fabriken" - aus: Orchestersuite Nr. 3 / Streichquartett-Fragment
  • Und endlich stirbt die Sehnsucht doch

Få en smakebit fra konserten her:

Winner of the International Ibsen Award Heiner Goebbels opens Ultima Oslo Contemporary Music Festival with a concert version of Eislermaterial.

The art of Heiner Goebbels is not quite opera and not quite theatre, but occupies a unique position between the two. With a background straddling avant garde composition and progressive/radical rock in the 1970s, Goebbels is now a prolific composer and stage director of multimedia works that have been performed all over the world. His staging of Harry Partch’s Delusion of the Fury was one of Ultima’s all-time triumphs when it was performed at Nationaltheatret in 2013. In 2012 the German composer and director received the prestigious International Ibsen Award.

Now Goebbels returns to Ultima with a concert version of Eislermaterial (1998), an enchanting and passionate tribute and deconstruction of one of his greatest musical heroes. Hanns Eisler (1898-1962) was best known for his lifelong association with the dramatist Bertolt Brecht. Banned by the Nazi party, Eisler relocated to the USA in the second world war, before being in turn condemned by the McCarthy investigations in the Cold War and sent back to East Germany, where he among other works composed the socialist country’s national anthem.

Combining elements of folksong, popular national music, military marches and haunting atmospheres, Eisler’s music has been important for Heiner Goebbels right from his beginnings as a composer. In Eislermaterial he uses the entire breadth of Eisler’s oeuvre – a staged concert featuring some of Eisler’s most famous songs which Goebbels edited and arranged for performance by Ensemble Modern (who premiered the work in 1998) and juxtaposed with original Eisler audio files in a collage. In this concert version of Eislermaterial, its bittersweet melodies are performed by the work’s original vocalist, the actor Josef Bierbichler, whose voice is unmistakably unaffected and simultaneously touching.

Eislermaterial is a part of Ultima and ICON

Heiner Goebbels: Eislermaterial (1998)

With Ensemble Modern and actor Josef Bierbichler
 
Soloist: Josef Bierbichler
Composer/director: Heiner Goebbels
Sound director: Norbert Ommer
Lighting Designer: Jean Kalman
 
Lighting technician: Barbara Weesternach
Sound technician: Felix Dreher
Director’s Assistant: Stephan Buchberger
 
Ensemble Modern:

Dietmar Wiesner – flute, alto flute, piccolo
Antje Thierbach – oboe
Roland Diry – clarinets
Matthias Stich – bass clarinet, tenor saxophone
Johannes Schwarz – bassoon
Valentín Garvie – trumpet
Sava Stoianov – trumpet, flugelhorn, Wagner tuba
Uwe Dierksen – trumpet, euphonium, helicon
Rainer Römer – drum kit
Hermann Kretzschmar – piano, harmonium
Ueli Wiget – piano, sampler
Freya Ritts-Kirby – violin
Megumi Kasakawa – viola
Michael M. Kasper – cello
Joachim Tinnefeld – double bass/electric bass
 
Commission from Musica Viva, Munich. Co-production between Musica Viva/Bayerischer Rundfunk, Hebbel-Theater Berlin and Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik. Supported by Deutsche Bank Stiftung.
 
Program:

  • Anmut sparet nicht noch Mühe
  • Allegro assai - aus: Kleine Sinfonie/Moment musical
  • Andante - aus Suite für Septett Nr. 1
  • Und ich werde nicht mehr sehen
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter I
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter II
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter III
  • Vier Wiegenlieder für Arbeitermütter IV
  • Hörstück I ("Einen Moment, gnädige Frau...")
  • Ballade von der haltbaren Graugans
  • Mutter Beimlein
  • Vom Sprengen des Gartens
  • Ballade vom zerrissenen Rock
  • Horatios Monolog / Bericht vom 1. Mai
  • Hörstück II ("Ich möchte Ihnen einen Vorschlag machen...")
  • Kleine Passacaglia - aus: Fünf Orchesterstücke
  • Finale: Improvisation - aus: Orchesterstücke
  • Über den Selbstmord
  • Kriegslied "Großvater Stöffel"
  • "Die Fabriken" - aus: Orchestersuite Nr. 3 / Streichquartett-Fragment
  • Und endlich stirbt die Sehnsucht doch

  • Spilles 7. september 2017 på Hovedscenen.
  • Varighet en time, med mottakelse i etterkant.
  • Gratis introduksjon med Heiner Goebbels kl. 18.45 i Publikumsfoajeen.
url: &seaindex=1445
ok The response contains 1 table(s) and 248 rows seaindex=1445 eventlist xml SeaIndex = 1445 PerTime,ShoName

Program

    Pressebilder

    Eislermaterial
    Heiner Goebbels (Foto: Wonge ...